Sunday, 22 May 2011

klu ktew syg org 2,kte snggup wt pew sjeww...!!!@_@

BILA KITA SYG ORG TU... Kita terima je ape yg org tu kate... Tapi bila dia kata kita?.... Hati kate , takpe manusia tak sempurna... BILA KITA SYG ORG TU... Kita tunggu dia lama pun takpe... Tapi bila dia tunggu kita??? dia marah... Hati kate , ala , adatlah ade yang menunggu dan ditunggu... BILA KITA SYG ORG TU... Kita tak tido pun takpe layan dia yang tengah bosan... Tapi bila kita bosan... Ada dia layan kite?... Hati kate takpe dia busy kot... BILA KITA SYG ORG TU...Kita call nak cakap dia... Tapi dia gayut dengan orang lain... Bila jadi cam tu... Hati kate , takpe , dia ade hal nak cakap dengan kawan dia... BILA KITA SYG ORG TU... Kita bercerita dengan dia , dia dengar nak tak nak je... Tapi bila dia bercerita dengan kita... Kita dengar semua yg dia cakap kita ingat... Hati kata takpe sayang katakan... BILA KITA SYG ORG TU... Kita jadi macam org gila dengar dia sakit... Tapi bila kita sakit... Dia siap kuar dengan kawan2 dia... Hati kata takpe , tak kan dia nak berkepit dengan kita 24jam... BILA KITA SYG ORG TU... Kita sayang nak tinggalkan dia selamanya... Tapi dia tak tahu kita berdepan dengan maut... Walaupun kita sakit , dia kata kat kita , sakit biase2 je... jangan nak mengada-gada... Hati kata , macammanalah dia bila kita tak ada , mesti dia gembira... BILA KITA SYG ORG TU... Kita sanggup tinggalkan member2 kita yang lain demi dia sebab tak nak dia cemburu... Tapi bile kita soh dia tinggalkan kwn2 dia yg buat kita cemburu... dia balas... ala kawan je bukan ape pon... Hati kata , tak pela... dia pon perlukan kawan2... BILA KITA SYG ORG TU... Kita tak kesah dia tak tunaikan janji dia... tapi bile kita terupe nak tunaikan janji kite kat dia... dia kate kita tak kotakan janji... Hati kata , memang salah kita pon tak tunaikan janji... BILA KITA SYG ORG TU... Kalo kita sebut pasal mati dengan dia , dia cakap kita suke pikir bukan2... tapi bile dia plak cakap pasal mati , kita diam je... walaupun dalam hati kita sedih sgt dia cakap camtu... Hati kata... kalo la dia tahu yang kita tak mahu kehilangan dia... BILA KITA SYG ORG TU... Duit kita selalu abis pasal dia , tapi kita tak kesah... dia plak leh kata ... duit banyak2 g mane... nape boros sgt... Hati kata... kalo la dia tahu sebab pe duit kita abis... sume kerna dia... BILA KITA SYG ORG TU... Kita jadi macam pungguk rindukan bulan... menunggu dan terus menunggu dengan setianye... tapi dia leh cakap... kita ade org lain... pastu dia kuar dengan pompuan lain.. Hati kata... tak pela satu hari nanti dia akan kembali pada kia... BILA KITA SYG ORG TU... Kita wat tak nampak je kalo nampak dia cakap dengan pompuan lain dengan mesranye... sebab tak nak timbulkan pergaduhan dengan dia... tapi bile kita mesra dengan laki lain... macam2 dituduhnye kita... padahal cume kwn2 je... Hati kata... salah kita jugak... sape soh wat dia cemburu... BILA KITA SYG ORG TU... Setiap mase kita rase nak bersama dia... selalu mesej dia n tepon dia... tapi payah betul nak reply... Hati kata... tak pela maybe dia bz.... tapi bila kita terlupe nak balas mesej dia... dia leh marah kita n cakap nape sy bagi mesej tak balas?.... dia tak pernah nak terima alasan kita... Hati kata... tak pela... janji pasni kita balas sume mesej dia... BILA KITA SYG ORG TU... Kita sanggup tak minum demi dia... kita sanggup sakit asalkan kita tahu dia sehat.... tapi dia leh marah kita n kata kenape kita tak jage diri n kesihatan sendiri... Hati kata , kalo la dia tahu... yang kita jadi macam ni sebab kita terlalu sygkan dia... BILA KITA SYG ORG TU... KITA SANGGUP BUAT APE JE DEMI DIA... HATI KITA JATUH NOMBOR DUA... PERLU KE MACAM NI?? HURUM... TAHLA.. KATE ORG CINTA TU BUTA... SO , BILA DAH ADE ORG SYG KAT KITA TU , HARGAILAH DIA SEBAIK MUNGKIN , JANGAN ABAIKAN DIA !!! c(:
@_@

Friday, 20 May 2011


tauBat nAsuHa

Taubat adalah kembali kepada Allah setelah melakukan maksiat. Taubat marupakan rahmat Allah yang diberikan kepada hamba-Nya agar mereka dapat kembali kepada-Nya.
Agama Islam tidak memandang manusia bagaikan malaikat tanpa kesalahan dan dosa sebagaimana Islam tidak membiarkan manusia berputus asa dari ampunan Allah, betapa pun dosa yang telah diperbuat manusia. Bahkan Nabi Muhammad telah membenarkan hal ini dalam sebuah sabdanya yang berbunyi: "Setiap anak Adam pernah berbuat kesalahan/dosa dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah mereka yang bertaubat (dari kesalahan tersebut).
Di antara kita pernah berbuat kesalahan terhadap diri sendiri sebagaimana terhadap keluarga dan kerabat bahkan terhadap Allah. Dengan segala rahmatnya, Allah memberikan jalan kembali kepada ketaatan, ampunan dan rahmat-Nya dengan sifat-sifat-Nya yang Maha Penyayang dan Maha Penerima Taubat. Seperti diterangkan dalam surat Al Baqarah: 160 "Dan Akulah yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.
Taubat dari segala kesalahan tidaklah membuat seorang terhina di hadapan Tuhannya. Hal itu justru akan menambah kecintaan dan kedekatan seorang hamba dengan Tuhannya karena sesungguhnya Allah sangat mencintai orang-orang yang bertaubat dan mensucikan diri. Sebagaimana firmanya dalam surat Al-Baqarah: 222, "Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri."
Taubat dalam Islam tidak mengenal perantara, bahkan pintunya selalu terbuka luas tanpa penghalang dan batas. Allah selalu menbentangkan tangan-Nya bagi hamba-hamba-Nya yang ingin kembali kepada-Nya. Seperti terungkap dalam hadis riwayat Imam Muslim dari Abu musa Al-Asy`ari: "SesungguhnyaAllah membentangkan tangan-Nya di siang hari untuk menerima taubat orang yang berbuat kesalahan pada malam hari sampai matahari terbit dari barat.
Merugilah orang-orang yang berputus asa dari rahmat Allah dan membiarkan dirinya terus-menerus melampai batas. Padahal, pintu taubat selalu terbuka dan sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya karena sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha penyayang.

Tepatlah kiranya firman Allah dalam surat Ali Imran ayat: 133, "Bersegaralah kepada ampunan dari tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa yaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya baik di waktu lapang maupun sempit dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang dan Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. Dan juga orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampunan terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui.

Taubat yang tingkatannya paling tinggi di hadapan Allah adalah "Taubat Nasuha", yaitu taubat yang murni. Sebagaimana dijelaskan dalam surat At-Tahrim: 66, "Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam sorga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bresamanya, sedang cahaya mereka memancar di depan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan 'Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kamidan ampunilah kami, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu'
Taubat Nasuha adalah bertaubat dari dosa yang diperbuatnya saat ini dan menyesal atas dosa-dosa yang dilakukannya di masa lalu dan brejanji untuk tidak melakukannya lagi di masa medatang. Apabila dosa atau kesalahan tersebut terhadap bani Adam (sesama manusia), maka caranya adalah dengan meminta maaf kepadanya. Rasulullah pernah ditanya oleh seorang sahabat, "Apakah penyesalan itu taubat?", "Ya", kata Rasulullah (H.R. Ibnu Majah). Amr bin Ala pernah mengatakan: "Taubat Nasuha adalah apabila kamu membenci perbuatan dosa sebagaimana kamu pernah mencintainya"
Di bulan pengampunan, Ramadhan yang "Syahrul Maghfirah" ini adalah saat yang tepat untuk kita bertaubat. Bagi yang sudah bertaubat mari memperbarui taubatnya dan yang belum taubat mari bergegas kepada ampunan Allah. 10 hari kedua bulan Ramadhan merupakan masa maghfirah (ampunan) sebagaimana dijelaskan dalam sebuah hadis riwayat Abu Haurairah "Ramadhan, awalnya Rahmah, pertengahannya Maghfirah, dan akhirnya dibebaskan dari api neraka" (H.R. Ibnu Huzaimah)

Thursday, 19 May 2011

ap yg aq ase skung???

arini aq xde mood laa..
da 2 ari dye wt aq cmnie..
pnas jew aty nie...
skit aty..
cm nk jerit jewww..

ap yg aq ase skung???

arini aq xde mood laa..
da 2 ari dye wt aq cmnie..
pnas jew aty nie...

Wednesday, 18 May 2011

NpEw DyE wT aQ cMnIE???

ya allah,pnas nyew aty tngok dye gn pempuan 2...
skit aty ase tngok d'org comen...
mcm aq nie tnggul wt nyew..
sbar jew laa...
tlg la sorok2 ckit law nk comen mnja2 at fb 2...
wat aq pnas jewww...
law nk comen mnja2 gk..
terpksa la ....

doktor cInTa !!!

kpdE SUme kaUm adAm:

hargai lah kaum hawA!! kyTeowg dicipta utOk adm..dan adam dicipta utOk hawa..

Cik teAh na pesAn,....tla laa jgN na men kn pasAAn daK poM...

aty dak pom, cpt trasE kalO KOwUnk ckp YG MNYaKitkn aty o bt dYe jelez...

n..lau na ayt dak poM..gne laa cre yg SOPan..!!

jgn engaT dak poM nih poM yg murAhaN OK!!

Cik tEaH CKOP ta SKe LAU ne2 dak jntAn yg cket kn aty teAh mau poN memBe2 teaH....

sO...jdiE lah seOrg lelaki yg sempUrne...


FrOm Me !!!~~alin !!